Інтеграція природничих наук як сучасна освітня технологія
Семінар-практикум учасників творчої майстерні при Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти
Відповідно до наказу Департаменту з питань освіти, науки, сім’ї та молоді Львівської облдержадміністрації «Про організацію роботи авторських творчих майстерень учителів на базі Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти у 2013 році» (від 30.01.2013 р. №24) 7 травня 2014 року на базі Дрогобицької спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів №2 відбувся обласний семінар-практикум «Інтеграція природничих наук як сучасна освітня технологія». У роботі семінару взяли участь понад два десятки педагогів Львівщини, які є учасниками творчої майстерні з проблеми «Українознавчий аспект у процесі вивчення фізики й астрономії».
У своєму вітальному слові завідувач міського методичного кабінету Галина Марчук окреслила провідні напрями діяльності відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради й методичного кабінету у європейському вимірі, ознайомила учасників семінару зі здобутками дрогобицьких освітян на тлі рейтингової оцінки діяльності закладів освіти Львівщини. Пріоритетними напрямами діяльності відділу освіти було визначено такі: виконання державних та міських освітянських програм; створення рівних можливостей для здобуття повної загальної середньої освіти; підвищення управлінської компетентності керівників навчальних закладів; розвиток моделі державно-громадського управління галуззю; оновлення змісту та форм організації навчально-виховного процесу; забезпечення якісного управлінського, методичного, психологічного супроводу навчально-виховного процесу; створення умов для професійної самореалізації педагогічних працівників. Підкресливши, що шлях професійного розвитку – це поступове, складне і далеко не завжди лінійне сходження, Галина Григорівна зупинилась на здобутках дрогобицьких освітян, які стали лауреатами учительських конкурсів у 2013–2014 рр.
Директор Дрогобицької спеціалізованої школи № 2 Лариса Панькевич презентувала досвід навчального закладу у розвитку творчого потенціалу учня, наголосивши на тій особливій ролі, яку відіграють у цьому процесі і розлога міжнародна співпраця школи, й атмосфера творчої конкуренції, яка панує у згуртованому колективі, й налаштованість учителів як на отримання високих результатів учнів на олімпіадах різних рівнів, так і на їхнє зацікавлення процесом отримання й використання знань. Лариса Іванівна підкреслила здобутки учителів фізики й астрономії у розвитку світогляду учнів, які дали підстави проводити семінар творчої майстерні ЛОІППО саме на базі Дрогобицької спеціалізованої школи № 2, й наголосила на тому, що троє присутніх на семінарі педагогів-фізиків у різні роки були випускниками цієї школи.
Методист ММК Ярослав Гевко надав розлогу інформацію про досягнення членів методичного об’єднання учителів фізики й астрономії мм. Дрогобича та Стебника у 2013, 2014 рр. Зокрема, йшлося про те, що педагогічне забезпечення дисциплін фізики та астрономії здійснюють 32 педагогічних працівники, з них: 30 – спеціалісти вищої кваліфікаційної категорії, 2 – спеціалісти І-ої кваліфікаційної категорії, 18 учителів мають педагогічне звання «Старший учитель», 9 мають педагогічне звання «учитель-методист», двоє учителів є учасниками обласних творчих майстерень при ЛОІППО, четверо фахових учителів фізики є директорами навчальних закладів, один фаховий вчитель фізики є головним спеціалістом відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради, начальник відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради – також фізик за фахом. Двоє членів методичного об’єднання учителів фізики й астрономії – кандидати наук, викладачі ДДПУ ім. Івана Франка (за сумісництвом). У доробку представників методичного об’єднання – 121 публікація, серед яких: 22 – у журналах, акредитованих вищою атестаційною комісією МОН України, 78 – у збірниках та вісниках всеукраїнських науково-практичних конференцій, 21 публікація – у науково-педагогічних та фахових часописах. Я.Гевко дав також статистику здобутків дрогобицьких учнів на ІІІ–IV етапах олімпіад з фізики й астрономії, у конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт МАН, у конкурсі «Левеня» тощо.
Продовживши теоретичну частину семінару, координатор творчої майстерні «Українознавчий аспект у процесі викладання фізики й астрономії», заслужений працівник освіти України, доцент кафедри природничо-математичної освіти ЛОІППО Віра Шаромова пригадала присутнім історію створення творчих майстерень, стисло окреслила досвід учасників координованої нею творчої майстерні у питанні реалізації інтеграції природничих дисциплін як сучасної освітньої технології. Віра Родіонівна презентувала численні друковані видання, у тому числі власні, присвячені реалізації українознавчого аспекту.
Керівник творчої майстерні, директор загальноосвітньої школи № 54 м.Львова, кандидат педагогічних наук Ростислав Пелещишин у своєму виступі зосередив увагу на труднощах управління навчальним закладом в сучасних умовах, які подекуди бувають несумісними з творчою самореалізацією педагога-фізика.
Розглядаючи інтеграцію як необхідний компонент оновлення змісту освіти й підвищення ефективності педагогічної взаємодії, завідувач ММК Г.Г.Марчук з посиланням на відповідні нормативні документи тлумачила міжпредметну компетентність як здатність учня застосовувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей. Галина Григорівна детально зупинилась на причинах недостатнього використання міжпредметних зв’язків у шкільній практиці, серед яких недостатня теоретична і практична підготовка вчителя до проведення занять з міжпредметними зв’язками (відсутність методичних посібників міжпредметного змісту); неузгодженість за часом вивчення матеріалу різних навчальних дисциплін природничого циклу; різне тлумачення однакових понять у різних навчальних дисциплінах природничого циклу; трудомісткість і великі затрати часу при підготовці до занять міжпредметного змісту; неефективність одностороннього використання міжпредметних зв’язків. Аналізуючи міжциклову інтеграцію на уроках, доповідачка вибудувала схему можливого концепту реалізації зв’язку фізики як навчальної дисципліни з іншими предметами шкільного курсу. Було також обговорено різні моделі здійснення інтеграції при вивченні шкільних курсів різних навчальних дисциплін.
Відкриваючи практичну частину семінару, учасник творчої майстерні, учитель фізики і математики Дрогобицької спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів №2, кандидат філософських наук Андрій Бурий згадав досвід реалізації міжпредметних зв’язків у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського. Наголошено, що цей видатний педагог був вчителем української мови та літератури за фахом, однак володів кількома іноземними мовами, перекладав для себе підручники з педагогіки, знав програми усіх шкільних предметів і в разі потреби міг на високому методичному рівні провести фактично урок із будь-якого предмету. Тож, посилаючись на В.Сухомлинського, варто не просто цитувати висловлювання педагога, а орієнтуватись на його колосальний досвід самоосвіти й намагатись досягти рівня його ерудиції. А.Бурий підкреслив також, що в окремих випадках використання інтегрованих уроків має зворотній ефект, навів конкретні приклади таких анти-результатів і познайомив учасників семінару з власним досвідом реалізації проблеми «Спільна роль фізики, математики, астрономії та філософії у розвитку світогляду школярів».
Після цього гості семінару відвідали бінарний урок фізики та хімії «Отримання й використання радіоактивних ізотопів» у 9-ому класі, який провели А.Р.Бурий і вчитель хімії Галина Панчишак. У ході обговорення уроку були з’ясовані причини вибору теми уроку, проаналізовано його структуру й едукаційний ефект, обґрунтовано доцільність проведення, а також місце продемонстрованих на уроці підходів до здійснення інтеграції природничих наук крізь призму перспективи реалізації нового стандарту середньої освіти. В обговоренні взяли активну участь В.Р.Шаромова, координатор творчої майстерні, О.М.Тимовчак, учитель Львівської правничої гімназії, С.С.Вольська, учитель Львівського технологічного ліцею, Л.Т.Мізик, методист Стрийського міського відділу освіти, О.І.Чайка, вчитель СЗШ І–ІІІ ст. №23 м. Львова, а також директор Дрогобицької спеціалізованої школи № 2 Л.І.Панькевич, завідувач ММК Г.Г.Марчук, методист ММК Я.Й.Гевко і головний спеціаліст відділу освіти м.Дрогобича О.Р.Войцеховський.