Художньо-естетичний розвиток молодших школярів засобами музичного мистецтва

15.12.2014 16:17

     «Музика поєднує моральну, емоційну та естетичну сфери людини.

Музика є мовою почуттів.

Мелодія передає найтонші переживання, недосяжні слову. 

Музика починається там, де закінчується слово»

                             Василь Сухомлинський

Сучасна школа перебуває на етапі докорінної перебудови з позиції інноваційності всього навчально-виховного процесу, що скеровує вчителя на оновлення змісту, засобів, форм і методів навчання. Нові можливості для педагогіки мистецтва, музичного мистецтва зокрема – передумови підвищення результативності педагогічного впливу на художньо-естетичний розвиток особистості молодшого школяра.

Проблемі оптимізації педагогічного впливу на художньо-естетичний розвиток засобами музичного мистецтва в молодшій школі було присвячено засідання  методоб’єднання  вчителів музичного мистецтва мм. Дрогобича Стебника, яке відбулось в ЗОШ №1 ім. І.Я.Франка 27.11.2014 року.

Учасникам засідання методоб’єднання було презентовано урок в 4-ому класі за темою «Календарно-обрядові пісні» Костецькою М.І. Учителю вдалось продемонструвати своїм колегам сучасний урок – «Урок успіху», під час якого успішними були і педагог і учні. Урок переконливо довів, що оновлення змісту й методів навчання в загальноосвітній школі вимагає впровадження новітніх педагогічних технологій, які ґрунтуються на активній і рівноправній взаємодії суб’єктів навчально-виховного процесу: учителя й учнів, учня й учня, у результаті чого здійснюється співнавчання, взаємонавчання.

Високий рівень музичної компетентності вихованців Костецької М.І. в черговий раз підтвердив і той факт, що  музика, на відміну від інших видів мистецтв, є мистецтвом звукового мовлення, це не означає, що музичні образи виникають у результаті випадкового підбору звуків, інтервалів, акордів. Учні 4-го класу вже володіють особливою мовою музики, основою якої є створення музичних образів, яка має свої правила, що склалися в результаті багатовікової народної та класичної практики, а літерою музичної мови виступає звук.

Початкова школа, за висловом В.Сухомлинського, має бути «школою радості». Уроки музичного мистецтва мають неоціненний потенціал у процесі примноження радості: радості від зустрічі з вчителем, від слухання музики, від активного музикування, від спільної музичної творчості з однолітками, від спільної ігрової діяльності, адже граючись діти ефективно навчаються. В арсеналі Костецької М.І. є багата палітра музичних ігор. Впродовж уроку нею було проведено такі музичні ігри як «Запам’ятай звуки», «Запитання – відповідь», «Відлуння» тощо.

Учитель активно використовує сучасний інструментарій психолого-педагогічного впливу на формування особистості школяра: створення позитивної атмосфери (забезпечення емоційного комфорту), індивідуалізація і диференціація завдань, використання інтерактивних форм роботи, утримування в полі зору кожного учня, мобільність і швидкість реакції на нестандартні ситуації, елементи гендерного виховання (завдання для дівчаток і хлопців). В ході уроку яскраво проявились партнерський стиль взаємодії педагога і учнів, що ефективно впливають на формування цінностей, оволодіння навичками й уміннями, створення атмосфери співпраці і співтворчості. Використання цих методів і прийомів навчання на уроках музики є високоефективними і однозначно впливають на рівень активності, зацікавленості та вияву власного творчого потенціалу кожного учня.

Особливу увагу хотілось би звернути на особистість вчителя: усміхнена,спокійна, впевнена в собі і своїх дітях, толерантна, талановита. Такому вчителю довіряються, на такого вчителя покладаються. Поряд з таким вчителем розкриваються музичні здібності, вона лише обережно, виважено відшліфовує їх грані. Саме тому  вихованці Марії Іванівни є неодноразовими переможцями різноманітних мистецьких конкурсів у місті та за її межами.

Використання Костецькою М.І. ІКТ на уроці музичного мистецтва не лише підвищило рівень засвоєння інформації на аудіальному, візуальному рівні, а значно оптимізувало діяльність учителя: емоційно збагатило подачу інформації, сприяло урізноманітненню форм роботи з учнями.

Музичне мистецтво виконує високу місію у національному та духовному вихованні школярів. Прикладом у формуванні національної ідентифікації в усі часи був український вчитель. Саме тому, побачивши Костецьку Марію Іванівну і її вихованців в українському строї, з впевненістю можна сказати – тут через українську музичну культуру викристалізовується  дух майбутнього України.

 Тема календарно-обрядових пісень в українській культурі підвела і учнів і гостей до спільної думки, що ми українці є висококультурною, надзвичайно талановитою і духовно багатою нацією. Робота з колядами та щедрівками додала всім оптимізму, піднесення і віри в торжество Правди і Справедливості через народження Ісуса.

Задзвенів шкільний дзвоник, завершився урок, а аудиторія продовжувала переживати емоції передчуття Різдвяного свята. В тональність до цього радісного настрою прозвучало звернення до учнів керівника методоб’єднання Медвідь Т.О., яка високо оцінила учнів і педагога. Вона  подякувала Костецькій М.І. за прекрасний урок, учням – за  їх талановитість, успішність, надзвичайну активність.

Учасники методичного об’єднання відвідали шкільний музей «Рідна школа». Учні, під керівництвом учителя української мови і літератури Фаринович С. , долучили гостей до історії першої Дрогобицької гімназії: від далеких 20-х років минулого століття – до сьогодення. Після таких уроків історії твердо віриться, що любов до України починається з любові до батьків, рідної школи, рідного міста.

Обговорення  уроку відбувалось на високому професійному рівні.  Кожний учасник долучився до спілкування. Особливу подяку було висловлено директору школи Лужецькій О.В., заступникам з навчально-виховної роботи Калічак О.Я., Гнатик О.А. – команді однодумців у благородній виховній справі.

 

                                                           Разумна Л.М.

                                                           методист ММК