Психолого-педагогічний вплив на розвиток творчого та креативного потенціалу сучасного педагога-дошкільника
Творчість починається там, де інтелектуальні й естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу, при цьому людська особистість немовби зливається із своїм духовним надбанням….
В. Сухомлинський
19.11.2014 р. в дошкільному навчальному закладі № 11 «Світлячок» відбулося міське методичне об’єднання практичних психологів ДНЗ мм. Дрогобича і Стебника слухачам було запропоновано заняття з елементами тренінгу «Психолого-педагогічний вплив на розвиток творчого та креативного потенціалу сучасного педагога – дошкільника».
Нові умови, нові вимоги, нові освітні орієнтири спонукають психологічну службу до пошуку нових форм і методів співпраці з педагогами. Саме тому першочерговим завданням психологічної служби є вироблення якомога адекватної технології формування креативної компетенції вихователів та активізації їхнього творчого потенціалу. Адже освітньо-виховний процес дошкільного закладу відповідно до вимог Базового Компоненту дошкільної освіти має бути спрямований на формування гармонійно розвиненої особистості.
Враховуючи актуальність теми щодо особливостей психологічного супроводу педагогів практичний психолог ДНЗ № 11 Петришин Галина Ярославівна запропонувала своїм колегам психолого-педагогічний тренінг «Розвиток креативних здібностей педагогів». Метою даного тренінгу є виявлення рис творчої особистості та створення психолого-педагогічних умов, що розвивають креативні та комунікативні здібності педагогів, активізують образну пам’ять і творчу уяву, сприяють розвитку сміливого, нестандартного та гнучкого мислення, створенню комфортного та оптимістичного мікроклімату у колективі.
Варто зазначити, що Галина Ярославівна добре продумала хід тренінгу, вдало підібрала вправи: «Самопрезентація», «Казковий вернісаж», «Моє бачення творчого вихователя», «Продовж відомий вислів», «Мрії вихователя», «Зірка мрій», «Аплодисменти», які дозволили учасникам відкритися, проявити себе, сприяли розвитку творчості та налаштували кожного на позитивне сприйняття себе та оточуючих.
Під час роботи в групах педагоги проявили високий рівень креативності, неординарності. Яскраво проявились навички висловлювання своєї думки, вміння знаходити нові цікаві рішення, творчо фантазувати. Кожен мав змогу побувати і творчим витівником і висококласним танцюристом, і продюсером, і художником. Для педагогів не склало жодних проблем створити «Казку на новий лад» і зіграти її, продовжити відомий вислів чи висвітлити свої «зіркові» мрії за допомогою колажу. А найголовніше – у всіх без винятку горіли очі новими ідеями.
Як дітям, так і вихователям важливо дати можливість порухатись, зняти напругу – цьому сприяла вправа «Намалюй цифри частинами тіла». Особливої атмосфери для роботи додавала вдало підібрана інструментальна музика, а найважливіше, чого так нам всім бракує у ці нелегкі часи, відбувалось спілкування однодумців.
Непомітно пролетів час. Вихователі на мажорній хвилі проаналізували свої очікування і одностайно висловили побажання в подальшому продовжити цю роботу.
Високу оцінку свого заходу отримала Петришин Г.Я. від своїх колег, практичних психологів ДНЗ. Лапчук Н.О. (ДНЗ № 27) відзначила креативність, творчість вихователів, гнучкість їхнього мислення і нестандартність рішень. Берчук В.С. (ДНЗ № 20) відзначив вдалу структуру тренінгу, гармонійне поєднання вправ, стиль спілкування практичного психолога з педагогами. Він також наголосив на тому, що Галині Ярославівні, вдалося застосовувати у своїй роботі клієнтцентричний метод, тобто метод безоцінного ставлення, що надзвичайно важливо для практичного психолога. Слотило В.Н. (ДНЗ № 19), Захаряк Л.І. (ДНЗ № 2), Земко Л.І. (ДНЗ № 13), Кіт А.Р. (ДНЗ № 6), Плоскотнік Ю. Ю. (ДНЗ № 21), підтримали колег і висловили єдину думку, що надзвичайно цікаво працювати з колективом однодумців, готовому до пошуку та втіленню нових ідей, педагогічних технологій у роботі з найменшими.
Старух Н.І. (ДНЗ № 15, керівник ММО) подякувала педагогічному колективу та Галині Ярославиній за цікавий тренінг, наголосила на високій професійній майстерності та неповторності кожного педагога .
Особливо необхідно наголосити на виступі завідувача ДНЗ № 11 Цінцірук Л.М., в якому прозвучали теплі слова розуміння та підтримки в адресу практичного психолога та вихователів. Без слів зрозуміло, що колектив працює, як оркестр, в якому кожен виконує свою партію на належному рівні.
В підсумку роботи методичного об’єднання методист ММК Разумна Л.М. акцентувала увагу на важливості психолого-педагогічного супроводу всіх учасників освітньо-виховного процесу в умовах дошкільного навчального закладу. В черговий раз наголошувалось на роботі практичних психологів з батьками, педагогами в період глибоких емоційних соціальних потрясінь з метою профілактики стресових станів. Особливу увагу було приділено профілактиці емоційного та професійного вигорання.
Проведений захід в черговий раз підтвердив, що педагоги ДНЗ – це особливі люди, які не змінюються в силу обставин – вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання і таких ситуаціях, що і є вимогою сьогодення. Старух Н.І.,
керівник м/о практичних психологів ДНЗ,
практичний психолог ДНЗ № 15 «Лелеченька»