Виховай учня
Виховай учня кращого за себе
Арістотель
«Розвиток духовності учнів на прикладах соціально-культурних досягнень світової та вітчизняної культури» – такою була тема засідання гімназійного методоб’єднання класних керівників , проведеного у Дрогобицькому палаці мистецтв, спільно з науковим працівником музею «Дрогобиччина», дослідником мистецтва, аспірантом АНАМ, художником, автором поетичних збірок «Violino», «Аніта» Іваном Дудичем.
До поняття культури можемо зарахувати практично всі сфери людського життя, адже сміливо можна говорити і про «культуру побуту», «культуру слова», «культуру відпочинку». Поняття культури охоплює і ті поняття, що вже перетворилися на культурні архетипи – мова, релігія, фольклор тощо.
Коли ми торкаємося питання розвитку духовності учнів на прикладах соціо-культурних досягнень світової та української культури, ми зустрічаємося із рядом проблем та завдань. Вони стосуються першочергово сфери педагогіки. Як визначити, що буде найбільш корисним, доступним, дієвим, зрозумілим для учня-дитини, і які способи вирішення цих завдань? Адже педагогіка справа тонка, часом надтонка…
Донести поняття культури для учня можна через «три кити» педагогіки – це сім’я та родинне середовище із своїми традиціями, церква (у розумінні контакту соціально-культурної адаптації ширшого духовного рівня) та школа, навчальний заклад, що формує бажання вчитися та пізнавати нове протягом всього життя.
Людина відчуває мистецтво інтуїтивно. А дитина-учень і поготів. Учнівське сприйняття безперечно незріле, сповнене запитань через нерозуміння, через зустріч із новим. Якими шляхами можна досягти розуміння мистецтва? Безперечно це уроки образотворчого мистецтва, творчі завдання, екскурсії, відвідини театрів, галерей, музеїв. І як підсумок проведеного засідання прозвучала думка, що очікувані результати духовно-морального виховання учнів є їхні знання духовної спадщини своєї нації, людства, норм етики, розуміння сутності загальнолюдських моральних цінностей, наслідування кращих моральних традицій своєї родини, народу, почуття любові до батьків та вітчизни, чесність, скромність, милосердя, шляхетне ставлення до жінок, інші чесноти, повага до цінностей і норм інших народів, релігійних та цивілізаційних спільностей.
«Краса врятує світ». У справедливості цього афоризму переконалися учасники засідання методоб’єднання після огляду-екскурсії надзвичайно цікавої збірки пам’яток європейського живопису, кераміки, меблів ХVІІІ-ХІХ ст., що знаходиться у колекції музею «Дрогобиччина».
О.М. Синишин, учитель Дрогобицької гімназії