Виховуймо в наших дітях милосердя
Перед великим розумом я схиляю голову –
перед великим серцем я стаю навколішки.
Й.Гете
20 листопада у ЗОШ № 10 відбулося засідання методичного об’єднання вчителів основ здоров’я. Вчитель основ здоров’я Іванус Ірина Миколаївна та практичний психолог Фем’як Тетяна Миронівна запросили колег на бінарний урок.
Тему обрали більш ніж актуальну – «Милосердя». Справді, саме у час надлишкової напруги та агресії милосердя будує мости розуміння, злагоди, миру. Дітям воно потрібне не менше, аніж дорослим, оскільки у ситуації, що
склалася, вони часто не в змозі впоратися з почуттями, позбутися страху,
невпевненості. Тому для п’ятикласників цей урок не просто мав навчальне, розвивальне, виховне значення, – він був дуже своєчасним, дуже потрібним.
Відкритий урок – це напруга. Бінарний відкритий урок – це подвійне навантаження. Але ніхто з присутніх цього не помітив. Впало в око
інше: злагоджена праця, фаховість, партнерство. Мабуть, саме таким має бути успішний результат педагогічної праці.
Діти говорили, міркували, виробляли власні життєві формули, а педагоги лише вели їх, вміло застосовуючи форми й методи, мультимедійну презентацію, попередній досвід школярів і вікові орієнтири.
Чого варті очікування, викладені у формі сердечок навколо логотипу жертв Голодомору 1932 – 1933 рр. Як вироблялись єдині для всіх – і дітей і учнів – правила роботи на уроці, представлені у вигляді контракту! Як вони додавали дорослості та відповідальності наймолодшим у середній ланці. А якими простими, щирими й одночасно мудрими були коментарі до життєвих ситуацій! Як діти усвідомлювали важливість рішучості та співчутливого серця для милосердних вчинків! Як збагнули, що то воля Божа!
Надзвичайно доречною була паралель з сучасними виявами милосердя в Україні. Добродії, що підтримують в різний спосіб людей з обмеженими можливостями, волонтери, які фактично рятують наших бійців
на Сході, також добрі янголи милосердя, його чемні виконавці. Така паралель
допомогла дітям зрозуміти, що вічні цінності тому так і називаються, що люди потребують їх завжди, – як виявляти, так і приймати.
Два уроки пролетіли миттєво. Усього, що відбулося, що взяв для себе кожен присутній, – не передати. Окрім глибоко розкритої і добре засвоєної теми, її етичних, психологічних, здоровя’збережувальних аспектів, окрім чудової методичної підготовки, ми побачили і позитиву підтримку «Я – образу» учнів, і розвиток уміння працювати в команді, і чудову педагогічну взаємодію, що й стала основою і запорукою цього вдалого уроку. Десята школа ще раз підтвердила: урок основ здоров’я, який готується у співпраці з практичним психологом, дозволяє значно ширше представити та сприйняти тему милосердя, що потрібна нам усім, як ковток свіжого повітря.
Дуже важливо, щоб учні відчували свою причетність до результативності відкритого уроку – це має неоціненний вплив на розвиток почуття відповідальності кожного учня, формування відчуття власного внеску в успішність свого класу, своєї рідної школи.
Методист міського методичного кабінету відділу освіти Л.Разумна звернулась і до учнів, і до педагогів зі словами подяки за прекрасний урок – урок життя. «Говорячи про милосердя, ми роздумуємо про Євангельські блаженства, про те, що милосердя має християнські ознаки: безкорисливість, щирість,таємничість. Творячи милосердя, пам’ятаймо народну мудрість: «Коли береш – наповнюєш руку, коли даєш – наповнюєш серце». Ми, дорослі, в черговий раз переконались в тому, що наша держава має прекрасні перспективи у майбутньому, якщо вже зараз є таке бачення загальнолюдських цінностей у підростаючого покоління», – підкреслила вона у своєму зверненні.
Не менш цікавим було і обговорення бінарного уроку. Воно пройшло у формі «синтезу думок». Кожний присутній вклав у свій виступ не лише оціночні судження, а й бачення освітньо-виховної цінності уроку через: призму взаємовідносин: учитель-учень, учень-учень; розв’язання завдань морально-етичного, громадянського, особистісного навантаження.
Єльчанінова Ірина Петрівна, заступник директора з навчально-виховної роботи, назвала цей урок «уроком успіху» – успіху педагогів і успіху учнів. Вона подякувала всім учасникам засідання методичного об’єднання за високу оцінку уроку, підкреслила високий фаховий рівень педагогів, які проводили урок та величезний потенціал бінарних та інтегрованих уроків у розв’язанні завдань навчання та виховання сучасних учнів.
Н.Свойкіна, керівник методоб’єднання
практичних психологів і соціальних педагогів
мм. Дрогобича і Стебника
Л.Русиняк, керівник методоб’єднання
вчителів основ здоров’я
мм. Дрогобича і Стебника