Організація пошуково-дослідницької діяльності дітей дошкільного віку в умовах впровадження програми «Українське дошкілля»
10.11.2014 17:31Дитинство – найважливіший період людського життя, не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве самобутнє, неповторне життя. І від того, яке було дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що ввійшло до її розуму й серця з навколишнього світу, - від цього значною мірою залежить, якою людиною стане сьогоднішній малюк.
(В. О. Сухомлинський)
Дошкільне дитинство – важливий період у формуванні особистості. Природною потребою дитини є пізнання навколишнього світу. Дитина – маленький дослідник, учений. Щодня вона робить для себе маленькі відкриття. Щось малюк відкриває цілком самостійно, щось – за допомогою дорослих або своїх товаришів. Але навчальне дослідження відрізняється від спонтанної пошукової активності дитини. У навчальному дослідженні ми далеко не завжди можемо розраховувати на її самостійність.
Тому вже у дошкільному навчальному закладі дітей необхідно навчати досліджувати, а не просто експериментувати. Дослідницька діяльність малюка потребує фахового, толерантного супроводу дорослого на усіх етапах дошкільного дитинства.
Як побудувати освітньо-виховний процес сучасного дошкільного навчального закладу? Які особливості пізнавального розвитку дитини? Як впливає пошуково-дослідницька діяльність на її пізнавальний, мовленнєвий, креативний розвиток? Ці питання було порушено на семінарі завідувачів і вихователів-методистів ДНЗ мм. Дрогобича і Стебника «Організація пошуково-дослідницької діяльності дітей дошкільного віку в умовах впровадження програми «Українське дошкілля», який відбувся 30.10.2014 на базі дошкільного навчального закладу № 11 «Світлячок».
На семінар було запрошено головного спеціаліста відділу освіти Небелюк О.М., завідувача міського методичного кабінету Марчук Г.Г. Слухачам та гостям семінару було запропоновано досвід роботи педагогічного колективу щодо створення оптимальних умов для пізнавального розвитку дітей на всіх етапах дошкільного дитинства, реалізації науково-методичного підходу до роботи творчої групи над вказаною проблемою, аспекти планування освітньо-виховної роботи з дітьми в контексті Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту) та регіональної програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» (вихователі-методисти Разумна Л.М., Коваленко Л.Г.). Було представлено цікаві напрацювання творчої групи, кращих педагогів дошкільного закладу Бондаренко А.В., Романишин О.П., Баран Н.О., Калапач І.П., Захаряк Н.Г., обладнано виставку науково-методичної та психолого-педагогічної літератури з питань пізнавального розвитку дітей в умовах дошкільного закладу та родини. Під час перегляду презентації особливо емоційно учасники сприймали цікаві фотоматеріали за участі вихованців «Світлячка».
Учасники семінару мали можливість переглянути комплексне заняття з використанням ІКТ для дітей середньої «Б» групи «Осінь-чарівниця завітала до нашого краю», яке проведено «вихователем-методистом», лауреатом обласного конкурсу «Вихователь року – 2013» Бондаренко А.В. та заняття з організації дослідів з дітьми середньої «А» групи «Як посварились вода, повітря і грунт», проведено вихователем Поварич О.В.
В ході методичного діалогу, який проведено методистом ММК Галушко Н.О., поглиблено обговорювались психолого-педагогічні та методичні аспекти організації пошуково-дослідницької діяльності дошкільників. Керівники та вихователі-методисти обмінювались досвідом, дискутували щодо специфіки пізнавальної діяльності дітей різної вікової категорії, здійснення фахового педагогічного впливу на дитячу дослідницьку активність, поглиблювали знання щодо підвищення професійного рівня педагогів та просвітництва серед батьків з даної проблеми.
В обговоренні результатів семінару завідувач ММК Марчук Г.Г. високо оцінила результативність семінару, підкреслила актуальність питань щодо розвитку пізнавальної активності дітей дошкільного віку. Особливо наголосила на важливості фахового супроводу пошуково-дослідницької діяльності малюків, оскільки неможливо недооцінити її вплив на формування творчої, допитливої, винахідливої, креативної особистості.
Головний спеціаліст відділу освіти Небелюк О.М. в підсумковому виступі відзначила важливість питань, які обговорювались в ході семінару. Особливу увагу вона приділила ролі керівника та вихователя-методиста в проведенні відповідної роботи з педагогами та батьками в дошкільних навчальних закладах. Пріоритетним в організації освітньо-виховної роботи, на думку головного спеціаліста, є створення в дошкільному закладі повноцінного розвивального предметно-ігрового середовища та забезпечення відповідної позиції вихователя в організації діяльності дітей як провідного засобу реалізації завдань сучасного реформування дошкільної освіти. Заохочувала до активнішого обміну досвідом роботи між педагогами-дошкільниками Дрогобича і Стебника.
Разумна Л.М. вихователь-методист ДНЗ № 11